Column: Als een F1 vooruit

De afgelopen week hadden we volop Brexit nieuws, bijna dagelijks ging het parlement in de UK rollebollend over straat en een deal leek en lijkt steeds verder dan ooit. Nu is het ook heel ingewikkeld met een historisch beladen grens naar Noord Ierland en heel veel andere problemen. Maar was dit een reden om hogere koersen te zien? Dan was er geen echt nieuws over de trade war, het enige nieuws dat uit China kwam was het slechte nieuws over de Chinese economie. Zoals we vroeger als Nederland afhankelijk waren van de Duitse economie, zo is de hele wereld nu afhankelijk van de Chinese economie. Dus was dit nu goed nieuws? Ook uit de Duitse economie kwam geen goed nieuws, er zullen zware boetes gegeven worden aan de automobielproducenten. Maar ook dit was geen reden tot enige terughoudendheid van de beurs.

18-3-2019 01

Het leuke nieuws is dat het Formule 1 seizoen weer begonnen is en dat onze eigen Max meteen weer op de derde plaats eindigde. Zoals de bolide van Max snel van start ging zo ging de AEX afgelopen week hard omhoog op voor mij onduidelijke redenen. Technisch was het allemaal verklaarbaar, maar een markt hoort niet alleen maar technisch te zijn in mijn optiek.

18-3-2019 02

En dan die handjes de lucht in…

Technisch hadden we in de AEX namelijk een failure in de het eerder verwachte hoofd-schouderpatroon. De beurs ging dus niet omlaag, zoals ik op basis van het hoofd-schouderpatroon in combi met de kruising van de EB indicator (zie boven) en de Twindicator had verwacht. Donderdag op het slot braken we alle negativiteit kapot. Een H&S failure patroon is simpel gezegd dus geen beweging naar de voetjes van het figuur maar een spreekwoordelijke arm de lucht in en dus een nog veel verdere stijging.

Los van de AEX was er nog veel meer positivisme in Amsterdam.

18-3-2019 03

Jan zonder plan

Wellicht kent u nog de zangeres zonder naam of de Band Zonder Naam (BZN), maar ook ik was verbaasd dat onze researcher het altijd had over een Jan zonder Plan. Dit was de bijnaam van de directeur van Wessanen. Door regelmatig verandering van strategie zag onze analist weinig tot niets in dit fonds. Maar op een dag komt er dan in de huidige gekte zelf op dit bedrijf een bod. Hoewel weinig beleggers iets met dit bedrijf hadden vinden we nu, gek genoeg, het bod ineens te laag en gaat de markt uit van een hoger bod?!?

18-3-2019 04

Langere termijn bezien verklaard wel waarom beleggers hopen op een hoger bod, maar of daar ook een basis anders dan hoop voor is?

18-3-2019 05

Tesla zonder topman?

Vorige week werd er weer een nieuw model gepresenteerd. Het bedrijf presenteert spreekwoordelijk meer modellen dan Victoria Secret doet. Als belegger stemt me dit alles behalve gerust. Ieder model heeft investeringen nodig en de cash is maar beperkt. Daarnaast is de topman ziekelijk veel in de publiciteit. Door het gebruik van Twitter heeft hij zich reeds meermalen ernstig in problemen gebracht. Verzonnen overnames en andere koersgevoelige tweets. Afgelopen week dreigde hij af te treden als de SEC hem beschuldigd. Voor mij is dit nog steeds één van de weinige shorts.

18-3-2019 06

Amazon stoploss geraakt.

Zelfs Amazon was vorige week geen short meer, nadat we ineens weer opveerde boven de Twindicatorlijn. Dit zegt helaas ook iets over de rest van het sentiment dat je als Beer, maar beter even kunt gaan vissen.

18-3-2019 07

De Dow Transport Index had nog wel een short, maar daar had de Boeing na een vliegtuigongeluk ook een oorsprong. Dus is dit incidenteel?

18-3-2019 08

We sluiten af met de Duitse Dax en die staat nog steeds positief.

18-3-2019 09

Als het zo doorgaat wordt zelfs het grote negatieve patroon doorbroken en in het positieve gebracht.

Voor de wereld een goed verhaal, maar voor een oude beer een minder leuk verhaal. Als het zo doorgaat vind ik belastingen leuker worden dan beleggen, maar zo ver is het gelukkig nog niet.

18-3-2019 10

Tot volgende week, want dan weten we hopelijk meer.

 

– Geschreven door: Cees Smit.

De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Contact

For Tomorrow

Emmastraat 54

1213 AL Hilversum


Tel: +31 [0]35 3035690

Email: info@fortomorrow.nl

Open:
Ma t/m vr: 09.00 - 17:30uur